📝 ماهیت ملاکات احکام و رابطه آن با حسن و قبح عقلی
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست «دامت برکاته»
⏰ ساعت ۷:۳۰ و ۹:۱۵
مشهد مقدس، مدرسه میرزا جعفر، مدرس شهید صدر (ره)
معرفی استاد
آیتالله ابوالقاسم علیدوست از چهرههای برجسته حوزه علمیه قم و از اساتید مبرز دروس خارج فقه و اصول است. ایشان از شاگردان ممتاز آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی و میرزا هاشم آملی محسوب میشوند. تخصص اصلی وی در فقه استدلالی بهویژه در مباحث فقه سیاسی و حکومتی است. از ویژگیهای بارز علمی ایشان، نوآوری در مسائل اصولی و دقت نظر در تحلیل آراء فقهی است. تألیفات متعددی در زمینه فقه حکومتی، فقه القضاء و مسائل مستحدثه از ایشان به یادگار مانده است. آیتالله علیدوست در کنار تدریس، به عنوان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از مراجع استفتاء فعالیت دارند.
معرفی موضوع
ملاکات احکام به عنوان فلسفه و علل تشریع، نقش بنیادین در نظام استنباط فقهی ایفا میکنند. این ملاکات گاه به صورت صریح در نصوص شرعی بیان شده و گاه از طریق استنباط عقلی کشف میشوند. در مکتب عدلیه، رابطه تنگاتنگی بین ملاکات احکام و حسن و قبح عقلی وجود دارد، به گونهای که عقل میتواند به درک برخی از حکمتهای تشریع دست یابد. اصولاً احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی وضع شدهاند که عقل سلیم قادر به درک برخی از آنهاست. با این حال، محدودیتهای عقل بشری موجب میشود در بسیاری از موارد، تنها به اطاعت از نصوص شرعی بسنده کند. در موارد تعارض بین درک عقلی و نص شرعی، ملاکات منصوص بر استنباطهای عقلی مقدم میشوند. نظام تشریع اسلامی ترکیبی هوشمندانه از وحی و عقل را ارائه میدهد که هم به عقل اعتبار میبخشد و هم حدود آن را مشخص میکند.
ملاکات احکام به عنوان فلسفه و علل تشریع، نقش بنیادین در نظام استنباط فقهی ایفا میکنند. این ملاکات گاه به صورت صریح در نصوص شرعی بیان شده و گاه از طریق استنباط عقلی کشف میشوند. در مکتب عدلیه، رابطه تنگاتنگی بین ملاکات احکام و حسن و قبح عقلی وجود دارد، به گونهای که عقل میتواند به درک برخی از حکمتهای تشریع دست یابد. اصولاً احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی وضع شدهاند که عقل سلیم قادر به درک برخی از آنهاست. با این حال، محدودیتهای عقل بشری موجب میشود در بسیاری از موارد، تنها به اطاعت از نصوص شرعی بسنده کند. در موارد تعارض بین درک عقلی و نص شرعی، ملاکات منصوص بر استنباطهای عقلی مقدم میشوند. نظام تشریع اسلامی ترکیبی هوشمندانه از وحی و عقل را ارائه میدهد که هم به عقل اعتبار میبخشد و هم حدود آن را مشخص میکند.
 
								 
															